Kdo najde zalíbení v hudbě a naučí se jí rozumět, jako by znal o jeden jazyk víc (Jiří Pilka)

Dostala se mi do rukou kniha s hudbou vůbec nesouvisející, přesto s ní má spoustu společného. Jedná se o titul Effortless English od A. J. Hoge. Autor zde představuje efektivní metodu, jak se rychle naučit anglicky bez použití tradičního způsobu studia gramatických pravidel. A tak mě napadl Pilkův citát, že hudba je jen dalším jazykem.

Hoge svou metodu přirovnává k autu a benzinu. Když budeme mít špatné auto a špatný benzin, pojedeme dlouho a pomalu, když ale budeme mít ferarri se super palivem, cíle dosáhneme rychle. Palivo je podle něj naše psychika a emoce. Pokud máme špatné zkušenosti, nehezké vzpomínky, negativní myšlenky typu to nezvládnu, pocit stresu při pomyšlení na angličtinu, půjde nám učení velmi ztěžka. Když však svůj přístup přeprogramujeme (existuje mnoho technik), doplníme do našeho “auta” mnohem lepší palivo a pojede se nám snáze.

Hogeovo auto pak symbolizuje samotnou metodu učení. Autor zde tvrdí, že anglicky se může naučit každý, podstatná část však spočívá právě na zvolené metodě. Tu postavil na principu, jakým se učí jazyk malé děti, a shrnuje ji do sedmi bodů:

  • učit se fráze, ne jednotlivá slova
  • studium gramatiky zabíjí plynulý projev
  • učit se sluchem nikoli očima
  • opakování je matka moudrosti
  • učit se gramatiku intuitivně (na základě frází a reálné komunikace)
  • učit se podle reálné angličtiny a zahodit učebnice
  • učit se pomocí přesvědčivých příběhů

Částečně lze jeho názory vztáhnout právě k hudbě. Psychická pohoda a klid je i zde klíčová. Nejen instrumentalisté mohou potvrdit, že stres vede k nežádoucímu tuhnutí těla, které pak není schopno vykonávat potřebné pohyby. Pokud se tuhost přemáhá, nezřídka pak dochází k fyzickým problémům jako např. zánětům šlach, bolestem zad, hlavy atd. Hudba je otázkou citu a ne síly.

Slova jsou pak jako jednotlivé noty. Ráda svým žákům říkám, že noty byly vymyšleny proto, abychom si písně nemuseli pamatovat. Samotné puntíky ještě nejsou hudbou, je to jen pomocník, díky kterému hudba zazní. Složením několika not do fráze pak začne být patrnější obsah hudebního sdělení, začne dávat větší smysl. Může se jednat o smutek, veselí, melancholii atd. I v hudbě má fráze své důležité místo.

Gramatika prý zabíjí plynulé mluvení. Stále přemýšlíme nad tím, abychom použili správný čas, tvar slova atd., mluvíme pak pomalu a stejně s chybami. Když bude fotbalista nebo golfista studovat hlavně teorii a nezaměří se víc na praxi, nestane se světovým hráčem. Teorie má své nezastupitelné místo, ale nesmí převažovat nad vlastní činností. Louis Armstrong dlouho neuměl noty a stejně hrál skvěle. Když se je pak naučil číst, otevřely se mu dveře k dalším možnostem. Nicméně dítě se nemusí nejdřív učit noty teoreticky, aby pak mohlo začít někdy hrát. Nejde o logickou posloupnost.

Říká se, že hudebníci mají lepší předpoklady pro studium cizích jazyků. Nejde ale o to, že bychom pro hudbu a jazyky používali tutéž část mozku, podstatné je, že muzikanti jsou zvyklí používat sluch. Jejich vycvičené uši pak lépe zachytí jemné rozdíly ve výslovnosti a přízvuku. Neumíme se lépe naučit gramatiku 🙂

Oči nás klamou. Zrak je naším nejsilnějším smyslem a často nás rozptyluje. Například hrajeme, díváme se z okna a rázem se nám rozletí myšlenky k projíždějícímu autu, sýkorce, co přistála v krmítku, k chudákovi vybírajícímu popelnici … Dokonce i notový zápis nás může rušit. Nejraději proto cvičím zpaměti se zavřenýma očima. Odpojím toho rušiče a můžu se soustředit jen na zvuk. I jazyk je určitý zvuk, který nejlépe poznáme sluchem.

A stejně jako děti nejdříve dlouhé měsíce poslouchají, než samy promluví, i my hudbu posloucháme, napodobujeme a nakonec začneme samostatně hrát.

Hudba je dalším jazykem … taková naše druhá mateřština, která je vlastní celému světu.

 


 

HOGE, A. J. Effortless English: Learn to Speak English Like a Native. Sparks: Effortless English, 2014. ISBN 978-1-942250-00-5.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *