Distanční výuka PHV2 – 06

Prezentaci si můžeš projí klikáním na tlačítka a nebo scrollováním 🙂

Ahoj, ahoj

Ahoj, ahoj, dobrý den, dobrý den, jste zvědaví, za kým se vypravíme tentokrát? 🙂

Jako zoolog – amatér jsem se na internetu dočetla, že existuje takzvaný pravý a nepravý zimní spánek.

Pravý zimní spánek je stav, kdy se zvířatům sníží tělesná teplota, zpomalí metabolismus – hibernují, a tak přečkají zimu.

Nepravým zimním spánkem spí například nejznámější zimní spáč – medvěd. Ten nehybernuje, čerpá energii z tukových zásob a za zimu se několikrát probudí.

Pohyb křížem propojuje obě mozkové hemisféry a my pak netrénujeme jen rytmus, ale i mozek.

Jezevec

Na procházku přes kopec
dal se starý jezevec.
Na tu cestu dlouhou
má hodinku pouhou.

Už se těší do své nory,
rychle, rychle přes tři hory.
V noře prospí celou zimu,
zavrtá se pod peřinu.

Správná odpověď na hádanku je jezevčík.

Rytmickou hru s kameny si můžete zahrát i ve třech nebo více lidech.

  • Sednete si do kruhu a každý má jeden kámen.
  • Na Á zvednete svůj kámen a na HOP ho položíte před souseda vpravo.
  • Před vámi se objeví kámen od souseda zleva, a tak pokračujete v pravidelném rytmu Á-HOP, Á-HOP, Á-HOP …, dokud to nespletete.

A pokud je to jednoduché, vždycky můžete zrychlit 😉

Rytmická berlička, kterou sepsal Zoltána Kodály [kodáj], hovoří o slabikách too. Mnoho učitelů si ale u půlové noty vymýšlí svou vlastní pomůcku (dlou-há, tá-á, to-e …), protože se jim zdá, že too dětem splývá, že neslyší tó-(h)ó, ale jen neurčitě dlouhé tó.

Pro naši potřebu používám tá-já. Vycházím ze čtvrťové noty tá, a aby byla druhá doba jasnější, zdůrazňuji ji -já. Blížím se tak modelu, který využívá kolegyně v navazující hudební nauce.

Rytmická zvířátka používám proto, abych usnadnila dětem čtení rytmického zápisu. Nemusejí se soustředit na melodii a věnují se jen rytmu.

Notová osnova

Písnička se z tónů skládá
do not ukrývá se ráda.
Kampak patří, kdo to ví?
Do notové osnovy.

Do čtyř mezer, na pět linek
píšem noty, pomlky.
Ví to Jirka, ví to Hynek,
píseň zbude navěky.

Základy notového zápisu, který známe dnes, byly položeny ve středověku, kdy se začal zapisovat gregoriánský chorál.

Nejprve se nad text psaly značky (tzv. neumy), které přibližně znázorňovaly melodii. V 11. století ale přišel mnich, Guido d’Arezzo, s nápadem zapisovat neumy na linky a do mezer.

Zda to byl opravdu on, není jisté, ale obecně se mu tento způsob zápisu přisuzuje. Také se říká, že musel přesvědčovat samotného papeže, že noty nemají s ďáblem nic společného 🙂

Křeček

Má naducané tvářičky,
není velký ani maličký.
Ale větší nežli myš –
to si piš!

K obědu si dává obilí,
přes léto celý pak zesílí.
Spí od podzimu do jara
a o nic se nestará.

… a pak dětem můžete psát na záda, jako že píšete babičce:

Milá babičko, tečka,
posílám ti křečka, tečka.
Křeček škrábe, křeček kouše, křeček šimrá …
Dáme ho do obálky, přidáme tři známky, potom razítko a pošleme ho poštou! 😉

Netopýr

Co to tmavou nocí víří?
Jsou to křídla netopýří,
všude ticho, klid a mír…
Jak vlastně spí netopýr?

Když už jenom hvězdy svítí,
u stropu se drápky chytí,
s kamarády pěkně spolu
usínají hlavou dolů.

Podobně si můžete doma libovolně bubnovat. Na začátku začnete všichni spolu v jednom domluveném rytmu a pak začnete postupně improvizovat s dalšími rytmy a zvuky. Původní rytmický vzor by stále měl znít, aby sloužil jako opora.

Jestli jste operetu nikdy neviděli, můžete si ji pustit třeba na youtube, kde najdete televizní adaptaci s Josefem Abrhámem v hlavní herecké roli. https://youtu.be/eoqPyRCQTHs

Kdybyste měli chuť, můžete si s dětmi (nebo děti samotné) hrát na ukládání medvědů. Stačí vám všichni plyšoví medvědi, co doma najdete a pak spoustu dek, polštářů, peřin …

Kdo by neměl rád stavění domečků, pevností a nebo jeskyní uprostřed pokojíku? 😉

Pěkný den

Krásný týden a dobrou noc 🙂

A to je vše 👏

Další materiály, aktivity a články najdete na cocechtomuzikant.cz