Ještě než začnou chodit

Vědci na McMaster University zjistili, že hudební výchova v raném věku obohacuje děti ještě dřív, než začnou chodit a mluvit.

Výzkum

Výzkum spočíval v porovnávání dvou skupin rodičů s šestiměsíčními dětmi, kteří navštěvovali dva odlišné typy hudebních lekcí. Náplň hodin pro první skupinu se skládala z libovolných aktivit a hudba (Baby Einstein series) byla pouštěna v pozadí jako kulisa, oproti tomu druhá skupina hudbu zapojovala do činnosti pomocí ukolébavek, říkanek a aktivních písniček.

Byly stanoveny dva cíle:

  1. testovat, zda děti z aktivní třídy budou mít lepší tonální cítění oproti dětem ze třídy pasivní
  2. testovat, zda pomocí aktivního zapojení hudby dojde u dětí k sociálnímu, emocionálnímu a komunikačnímu vývoji

Výsledky

Půlroční práce přinesla zajímavé výsledky. I když na začátku byly všechny děti přibližně stejně vyspělé a žádné předtím neabsolvovalo nějaký jiný hudební kurz, po šesti měsících již rozdíl patrný byl. Děti z aktivní třídy upřednostňovaly melodickou píseň konsonantní před disonantní verzí stejné skladby (libozvučnou před nelibozvučnou). Děti z pasivní třídy žádné preference neprojevily.

I v rámci druhého cíle byly patrné změny. Děti z aktivního kurzu se dříve začaly dorozumívat, dřív začaly ukazovat na věci mimo jejich dosah, dřív začaly mávat, více se smály a méně je rozrušily neznámé věci či situace.

 

Hudba je tu pro všechny

I když všechny děti byly vystaveny stejnému objemu hudby v kurzu i doma, obrovský rozdíl způsobilo interaktivní zapojení hudby.

„Je mnoho způsobů, jak se rodiče mohou zapojit se svými dětmi,“ řekla studijní koordinátorka Andrea Unrau. „Skvělá věc na hudbě je, že ji všichni milují a každý se může naučit jednoduché interaktivní hry, které může s dětmi společně hrát.“

Zdroje

Článek byl volně parafrázován z https://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120509123653.htm. (24. 5. 2018)

Výsledky výzkumu byly uveřejněny ve vědeckých plátcích Developmental Science a Annals of the New York Academy of Sciences.

David Gerry, Andrea Unrau, Laurel J. Trainor. Active music classes in infancy enhance musical, communicative and social development. Developmental Science, 2012; 15 (3): 398 DOI: 10.1111/j.1467-7687.2012.01142.x

Pošlete článek do světa:
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také ...

Jak skřítka Jeseníčka zachránil svatý Václav

28. září je fajn den. Nejen že je volno, svátek má jeden z významných Čechů, ale hlavně rostou houby. Právě na ně si tentokrát vyrazil …

Jak v lese U Starého dubu vítali podzim

Blíží se podzimní rovnodennost, čímž oficiálně končí léto a začíná podzim. V lese U Starého dubu chystají slavnost, aby změnu ročního období pořádně oslavili. Celé …

Jak datel ztratil čepičku

Jak to vypadá, když datel, vážený pan doktor stromů, ztratí svou pověstnou červenou čepičku? A jak mu skřítek Jeseníček pomůže? Pokračování našeho podzimního vyprávění je …

Přihlášení k odběru Muzikantského Letteru

Co získáte?

Po zadání e-mailové adresy Vám přijde potvrzovací e-mail, kde vyjádříte svůj souhlas se zpracováním osobních údajů.

Kam budete chtít e-knihu poslat?

Zadejte svůj e-mail a získáte nejen e-knihu Proč se vyplatí vést děti k hudbě, ale také pravidelné informace ze světa hudby v mém měsíčním Muzikantském Letteru.

Věřím, že Vám bude stejně užitečný jako e-kniha, ale kdyby ne, můžete se kdykoliv odhlásit.

Po zadání e-mailové adresy Vám přijde potvrzovací e-mail, kde vyjádříte svůj souhlas se zpracováním osobních údajů.