I miminka mohou těžit z hudby

Vědci na McMaster University zjistili, že hudební výchova v raném věku obohacuje děti ještě dřív, než začnou chodit a mluvit.

Výzkum spočíval v porovnávání dvou skupin rodičů s šestiměsíčními dětmi, kteří navštěvovali dva odlišné typy hudebních lekcí. Náplň hodin pro první skupinu se skládala z libovolných aktivit a hudba (Baby Einstein series) byla pouštěna v pozadí jako kulisa, oproti tomu druhá skupina hudbu zapojovala do činnosti pomocí ukolébavek, říkanek a aktivních písniček.

Byly stanoveny dva cíle:

  1. testovat, zda děti z aktivní třídy budou mít lepší tonální cítění oproti dětem ze třídy pasivní
  2. testovat, zda pomocí aktivního zapojení hudby dojde u dětí k sociálnímu, emocionálnímu a komunikačnímu vývoji

Půlroční práce přinesla zajímavé výsledky. I když na začátku byly všechny děti přibližně stejně vyspělé a žádné předtím neabsolvovalo nějaký jiný hudební kurz, po šesti měsících již rozdíl patrný byl. Děti z aktivní třídy upřednostňovaly melodickou píseň konsonantní před disonantní verzí stejné skladby (libozvučnou před nelibozvučnou). Děti z pasivní třídy žádné preference neprojevily.

I v rámci druhého cíle byly patrné změny. Děti z aktivního kurzu se dříve začaly dorozumívat, dřív začaly ukazovat na věci mimo jejich dosah, dřív začaly mávat, více se smály a méně je rozrušily neznámé věci či situace.

I když všechny děti byly vystaveny stejnému objemu hudby v kurzu i doma, obrovský rozdíl způsobilo interaktivní zapojení hudby.

„Je mnoho způsobů, jak se rodiče mohou zapojit se svými dětmi,“ řekla studijní koordinátorka Andrea Unrau. „Skvělá věc na hudbě je, že ji všichni milují a každý se může naučit jednoduché interaktivní hry, které může s dětmi společně hrát.“

 


 

Článek byl volně parafrázován z https://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120509123653.htm. (24. 5. 2018)

Výsledky výzkumu byly uveřejněny ve vědeckých plátcích Developmental Science a Annals of the New York Academy of Sciences.

David Gerry, Andrea Unrau, Laurel J. Trainor. Active music classes in infancy enhance musical, communicative and social development. Developmental Science, 2012; 15 (3): 398 DOI: 10.1111/j.1467-7687.2012.01142.x

Líbil se Vám článek? Pošlete ho do světa!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

A nebo se rovnou přihlašte k newsletteru

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články