Ještě než začnou chodit

Vědci na McMaster University zjistili, že hudební výchova v raném věku obohacuje děti ještě dřív, než začnou chodit a mluvit.

Výzkum

Výzkum spočíval v porovnávání dvou skupin rodičů s šestiměsíčními dětmi, kteří navštěvovali dva odlišné typy hudebních lekcí. Náplň hodin pro první skupinu se skládala z libovolných aktivit a hudba (Baby Einstein series) byla pouštěna v pozadí jako kulisa, oproti tomu druhá skupina hudbu zapojovala do činnosti pomocí ukolébavek, říkanek a aktivních písniček.

Byly stanoveny dva cíle:

  1. testovat, zda děti z aktivní třídy budou mít lepší tonální cítění oproti dětem ze třídy pasivní
  2. testovat, zda pomocí aktivního zapojení hudby dojde u dětí k sociálnímu, emocionálnímu a komunikačnímu vývoji

Výsledky

Půlroční práce přinesla zajímavé výsledky. I když na začátku byly všechny děti přibližně stejně vyspělé a žádné předtím neabsolvovalo nějaký jiný hudební kurz, po šesti měsících již rozdíl patrný byl. Děti z aktivní třídy upřednostňovaly melodickou píseň konsonantní před disonantní verzí stejné skladby (libozvučnou před nelibozvučnou). Děti z pasivní třídy žádné preference neprojevily.

I v rámci druhého cíle byly patrné změny. Děti z aktivního kurzu se dříve začaly dorozumívat, dřív začaly ukazovat na věci mimo jejich dosah, dřív začaly mávat, více se smály a méně je rozrušily neznámé věci či situace.

 

Hudba je tu pro všechny

I když všechny děti byly vystaveny stejnému objemu hudby v kurzu i doma, obrovský rozdíl způsobilo interaktivní zapojení hudby.

„Je mnoho způsobů, jak se rodiče mohou zapojit se svými dětmi,“ řekla studijní koordinátorka Andrea Unrau. „Skvělá věc na hudbě je, že ji všichni milují a každý se může naučit jednoduché interaktivní hry, které může s dětmi společně hrát.“

Zdroje

Článek byl volně parafrázován z https://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120509123653.htm. (24. 5. 2018)

Výsledky výzkumu byly uveřejněny ve vědeckých plátcích Developmental Science a Annals of the New York Academy of Sciences.

David Gerry, Andrea Unrau, Laurel J. Trainor. Active music classes in infancy enhance musical, communicative and social development. Developmental Science, 2012; 15 (3): 398 DOI: 10.1111/j.1467-7687.2012.01142.x

Líbí se vám mé články a chtěli byste mě podpořit? Kupte mi kafe ☕️

Pošlete článek do světa:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přečtěte si také ...

Kam za hudebními tipy

Píšete mi moc krásné e-maily, jak se vám CoČech líbí a jak mé tipy rádi využíváte. Zajímá vás, kde se berou? Nosím v hlavě obrovské množství …

Hudební hry, které nezklamou

Také občas přemýšlíte, čím zrovna teď zabavit děti? Mám dnes pro vás hudební hry, které to udělají za vás a zároveň vloží do mozaiky dětského …

Jak na – Adámku náš

Úvod Lidová hudba je pokladem každého národa. Skrývá v sobě historii, lásku k lidem, k vlasti i krásu jazyka. Slova o životě a o všedních …

Přihlášení k odběru Muzikantského Letteru

Co získáte?

Po zadání e-mailové adresy Vám přijde potvrzovací e-mail, kde vyjádříte svůj souhlas se zpracováním osobních údajů.

Kam budete chtít e-knihu poslat?

Zadejte svůj e-mail a získáte nejen e-knihu Proč se vyplatí vést děti k hudbě, ale také pravidelné informace ze světa hudby v mém měsíčním Muzikantském Letteru.

Věřím, že Vám bude stejně užitečný jako e-kniha, ale kdyby ne, můžete se kdykoliv odhlásit.

Po zadání e-mailové adresy Vám přijde potvrzovací e-mail, kde vyjádříte svůj souhlas se zpracováním osobních údajů.