Co se dělá s miminky?
Od té doby, co mi přiletěla vrána a pak po ní čáp, uplynulo dva a půl roku. Dva a půl roku, kdy se s minimálními vědomostmi o hudebním rozvoji miminek prokousávám knihami a vlastními pokusy. Ráda bych pro vás v dnešním článku shrnula své dosavadní vědomosti a zkušenosti, i když ve svém bádání jsem stále na začátku.
Začalo to tak, že jednoho parného večera mě na porodním sále chytla za nos malá – velká holčička. Byla nádherná a mě napadlo, jak moc bych jí chtěla ukázat svůj svět hudby. Jenže praxi jsem měla jen s dětmi od tří let, tak co se dělá s miminky?
Vývoj sluchu
První, co mě začalo zajímat, byl vývoj sluchu. Na rozdíl od zraku, který se zlepšuje celé kojenecké období, sluch je po narození již dávno vyvinutý. Vyvíjí se v prenatálním období a dítě slyší už ve druhém trimestru.
Ukolébávám
Miminku se nechtělo moc usínat. Vrtělo se, kňouralo, oči ne a ne zavřít. A tehdy jsem objevila Ameriku, když jsem prcíka naučila usínat při ukolébavkách. Zvykla si na ně tak, že je později vyžadovala a nechtěla usnout, dokud jí tu její nezazpívám a následně nebudu melodii klidně půl hodiny broukat. A tak jsem přišla na to, co věděly maminky celá staletí, když dětem zpívaly ukolébavky. Nejen, že děti uklidní a ukolébají ke spánku, ale posilují i citové pouto mezi dítětem a matkou. Ukolébavky jsou první z písní, které děti po narození slýchávají.
Teď je zpívám i jejímu bráchovi.
Chovám, zpívám a popleskávám
Jistě znáte ten okamžik, kdy dítěti již nestačí ležet na zádech nebo na břiše, omrzí ho hračky i vaše legrační obličeje a začne vyžadovat chování. Do dalšího šlofíka mu ještě zbývá půl hodiny, tak jak jeho i sebe zabavit? Co já nachodím kilometrů po bytě, přezpívám hromadu písniček (nebo jen několik pořád dokola), poplácávám dítko po zadečku a vyšlapuji si pěkně do rytmu.
Posloucháme muziku
A když už chraptím a popadám dech, nahradí mě nějaká nahrávka. Dcerka milovala jako kojenec Wericha a jeho album Tmavomodrý svět. Fungovalo to jako kouzlo. Když už nešla nijak uklidnit, stačilo prvních pár taktů a byla v klidu a spokojená.
Hudební škola Yamaha
Jako nedočkavý muzikant jsem nás přihlásila i do hudební školy Yamaha, protože jsem nejen chtěla vzít malou do hudebního kolektivu, ale také mě strašně zajímalo, jaká tajemství rozvoje muzikálnosti tam na mě čekají. Ač k výsledkům Yamahy v nástrojové hře mám své výhrady, program pro prcky mají moc pěkně udělaný.
A co výsledek?
Dlouho se nic nedělo a já propadala pochybnostem, jestli všechno dělám dobře. Teď je jí dva a půl roku, rozvázala a s rozvojem řeči začala opakovat i písničky, které jí zpívám. Řekne si, kterou písničku jí mám zazpívat, sama si prozpěvuje svým vlastním stylem doma, v krámu, na procházkách, u babičky, v bazénu … prostě všude, kde ji to napadne. A já se nestačím divit, jak ji to baví a jak se pohupuje v rytmu.
Shrnutí
- Dítě slyší už před narozením, a proto mu můžeme zpívat už do bříška.
- V prvních týdnech života hrají velkou roli ukolébavky, uklidňují dítě a upevňují citové pouto mezi dítětem a matkou.
- Když dítěti zpíváme, nebojme se ho různě (něžně ;-)) poplácávat, bubnovat do něj, šimrat atd. Rytmus dítěti zprostředkovává dospělý právě tím, že do dítěte rytmicky ťuká (vzpomeňme na všechny říkanky typu - Kovej, kovej, kováříčku nebo Paci, paci, pacičky). Dítě si ho tak zažije přes své tělo.
- I reprodukovaná hudba má své klady a přínosy. Jen je důležité ji dítěti nepouštět hodně nahlas, aby mu sluch nepoškodila.
- Děti do tří let hlavně napodobují. Pokud je chceme vést k hudbě, zpěvu, tanci, muzicírování, ukažme jim to.
Rozvíjet děti v hudbě je podobné jako učit je jazyku. Dlouho jen pasivně přijímají, než se pustí do vlastního muzicírování. Přijde mi, že ty mé hodiny zpěvu a nachozených kilometrů mají smysl 🙂
Také zpíváte dětem? 🙂
2 komentáře
Zpívala jsem jim od malička a bylo to fajn.
Bylo ❤️