Studánky
Že bez vody nelze žít, věděli už naši předci, a proto si velmi vážili všech vodních zdrojů. O studánky a prameny se starali, aby voda zůstávala čistá a pitná, protože čistá voda znamená zdraví.
Slavnost jarního čištění studánek měly na starost děti. Chodily „poslední den v máji“ ke studánkám, zbavovaly je starého listí, bahna, kalu a nečistot. (O královničkách a o otvírání studánek je hezký pořad zde.)
Tento zvyk zachytil básník Miloslav Bureš ve své Písni o studánce Rubínce. Neokouzlil ale jen jeho. Bohuslav Martinů Burešovu báseň použil, trochu zkrátil a napsal k ní nádhernou kantátu (skladbu pro sólové hlasy, sbor a orchestr), kterou známe pod názvem Otvírání studánek.
Nicméně Bohuslav Martinů nebyl poslední, koho báseň okouzlila. Hradišťan Jiřího Pavlici má ve svém repertoáru píseň Studánko Rubínko, která též vychází ze stejné básně.
Voda
Ideální je, když máte nějakou opravdovou studánku v blízkém okolí. Pokud ale nemáte, nic se neděje, studánku si můžeme udělat i doma nebo ve třídě. Já ji třeba připravila z malého lavůrku.
Zakalené studánky
Na začátku jsem si s dětmi povídala o vodě a jejím významu pro lidi, o koloběhu vody a pak o studánkách.
Následovalo povídání, že i naše studánka je po zimě zakalená a my ji musíme vyčistit. Nejprve se ale naučíme jednu písničku, kterou doprovodíme ukazováním:
Stojíme v kruhu:
Poslední den v máji (rukama udělat pohyb rozkvétajícího květu)
studánky tu svátek mají, (otočit se kolem své osy)
tak dlouho pršelo i přes noci. (déšť – prsty k zemi)
Vy, hlubáňky zarmoucené, (mnout si oči jako při pláči)
zakalené až do pramene, (na bobek, rukama ukázat kolem sebe)
jen dětské ruce mohou vám pomoci. (ukázat ruce)
hudba (chytíme se v kruhu za ruce a točíme se dokola)
Čištění studánky
Po písničce si v kruhu sedneme a budeme studánku čistit. Říkáme do rytmu A-HOP a postupně si posíláme kameny.
K této aktivitě je také třeba studánky (v mém případě malého lavůrku), která je naplněná kamením (oblázky, které se dětem dobře drží).
Varianta I – Sedíme a posíláme si postupně kameny. První hráč na A-HOP vyndá kámen a položí ho před druhého. Na další A-HOP druhý hráč kámen zvedne a pošle třetímu a první hráč opět vyndá kámen a položí ho před druhého.
Tímto způsobem vyndáme a pošleme všechny kameny, čímž vyčistíme studánku. Poslední z dětí kameny shromáždí na hromádce.
Při vyndavání kamenů ze studánky se doprovodíme zpěvem nebo poslechem další části kantáty:
Králko, milá králko,
studánko rubínko,
proč že tebe zkalili,
proč že tě rmoutili?
Krátké dny a dlouhé noci,
byla jsi sama bez pomoci.
Králko, milá králko,
studánko rubínko,
už jsi v naší moci.
Varianta II – pouhé posílání kamenů v kruhu domluveným směrem – na A zvedáme kámen, který leží před námi a na HOP ho položíme před souseda. Lze použít i jako nácvik na čištění studánky (variantu I).
Pro názornost varianty II jsem pro vás připravila notový zápis.
Studánku máme vyčištěnou a z uvolněného pramene nám vytryskne čerstvá voda – nalejeme si do lavoru vodu.
Zahánění žízně
Při čištění studánky nám vyschlo v krku a ta se teď před námi naplnila čerstvou vodou. Za poslechu další části si vezmeme hrníčky a po jednom přistoupíme ke studánce. Naplníme si hrnky vodou a ochutnáme tu vodu plnou jara a síly.
Tvorba studánky - výtvarná aktivita
Aby si děti mohly poslechnout Otvírání studánek celé, propojila jsem jim poslech s tvořením. U nás to jsou papírové lekníny, které pak pouštíme po vodě. Možností je ale hromada.
Pro inspiraci se můžete podívat sem.
Celou kantátu najdete zde:
Ať se dobře zpívá a všechny studánky jsou čisté a pro zdraví jisté 🙂