Úvod
Lidová hudba je pokladem každého národa. Skrývá v sobě historii, lásku k lidem, k vlasti i krásu jazyka. Slova o životě a o všedních starostech se spojily s panensky čistou melodikou a vznikly písně, které překonaly staletí.
Lidovky jsou mou srdeční záležitostí. Existuje jich obrovské množství, často ale leží zaprášené ve sbírkách velkých nadšenců. Dostala jsem tedy nápad vytvořit svou vlastní sbírku – Jak na lidovky, kde bych písničky nejen shromažďovala, ale zároveň bych k nim vymýšlela i hudební aktivity a hry, abyste je mohli jen vzít, zazpívat si je s dětmi doma nebo ve školce a jednoduše obohatit dětský repertoár.
Dnešní písnička Adámku náš je takovou malou ukázkou, jak moje sbírka bude vypadat. Najdete ji ve členské sekci, kde budou články stále přibývat. Tak pokud ještě nemáte přístupové údaje, neváhejte ani chviličku, je to zcela zdarma 🙂
Obsah

Adámku náš, copak děláš?
Děti jdou do školy, tys ještě v posteli,
na nic nedbáš, na nic nedbáš.
Adámek vstal, boty hledal,
nevěděl, kam boty, kabátek, kalhoty
včera si dal, včera si dal.
Metrum
Písnička Adámku náš je na tři doby. To znamená, že pořád dokola počítáme do tří. Dále u českých lidových písní dáváme důraz na první dobu. Abychom tedy podpořili v dětech cit pro metrum – střídání přízvučných a nepřízvučných dob, zabubnujeme si:
Pro příště vím, že natáčet videa u mě ve třídě není dobrý nápad, protože je z toho hrozný zvuk. Doporučuji tedy si hlasitost velmi zesílit, pak nezapomenout opět stáhnout, aby vám to následně neutrhlo uši, a já další natáčení udělám jinde, slibuji.
Na Adámka
Když už umíme bubnovat na tři se zdůrazněnou první dobou, zahrajeme si na Adámka.
Budíček
Znovu vybereme dítě – Adámka a uložíme ho doprostřed kroužku dětí. Přikryjeme ho včetně hlavy (když není deka, poslouží i bunda) a požádáme ostatní děti, aby byly opravdu potichu. Potom po jednom ukazujeme na děti. Vybrané dítě zazvonbí „crrrr“ a Adámek musí uhodnout, kdo to zvoní.
- Lehčí varianta spočívá v ukazování směru, odkud zvonění jde.
- U složitější varianty se Adámek snaží uhádnout jméno dítěte, které zvonilo.

Boomwhackers
Písničku si můžeme zazpívat s doprovodem boomwhackers podle následujícího rozpisu (ke stažení zde). Velký puntík znamená silný úder, malý puntík malý úder.
- pokud máte dost boomwhackerů, můžete posadit dvanáct dětí vedle sebe a rozdat boomwhackery, jak jdou za sebou – každé dítě pak udeří 3x
- pokud nemáte dost boomwhackerů, můžete použít i jiné tóny z akordu (k C patří ještě E, G, k F patří A, C a ke G patří H, D)
- druhou možností je pak rozdělit děti na tři skupiny – červená skupina hraje všechny červené puntíky, světle zelená skupina hraje světle zelené puntíky a tmavě zelená skupina pak všechny tmavě zelené atp.

Orffovy nástroje
Další variantou hudebního doprovodu písničky jsou orffovy nástroje, v tomto případě – dřívka, zvonkohra a triangl (noty ke stažení zde):
Zavazování tkaniček
A protože Adámek je uličník, co zaspává, ztrácí věci a určitě si neumí zavázat ani tkaničky, my se to můžeme naučit. Stačí si na karton namalovat botu, udělat dirky, provléci tkaničku a můžeme trénovat. A nebo trénujte na opravdických botkách.

Líbil se vám článek?
Přihlašte se do členské sekce, kde budou lidovky přibývat a kde budete mít všechno jako na stříbrném podnosu 🍀
Nemáte ještě přístup? Registrujte se zdarma.